Χριστίνα Κόμπου
Κλινική Διαιτολόγος- Διατροφολόγος

Η κολοκύθα έχει την τιμητική της αυτό τον μήνα, όχι μόνο γιατί είναι ένα φθινοπωρινό λαχανικό, αλλά και γιατί αποτελεί πρωταγωνιστική φιγούρα του  Halloween που γιορτάζεται στις 31 Οκτωβρίου. Η λέξη Halloween προέρχεται από το All-hallow-even, δηλαδή η βραδιά πριν από τη γιορτή των Αγίων Πάντων, που γιορτάζεται την 1η Νοεμβρίου. Σε πολλές χώρες του κόσμου, την ημέρα αυτή τα μικρά παιδιά μεταμφιέζονται κατά κανόνα σε κάτι «τρομακτικό» και επισκέπτονται σπίτια μαζεύοντας πολλά γλυκά, ενέργεια γνωστή ως «trick or treat» («φάρσα ή κέρασμα»). Χαρακτηριστικό αυτής της γιορτής είναι τα φαναράκια φτιαγμένα από μεγάλες κολοκύθες, πάνω στις οποίες χαράζουν ανθρώπινα χαρακτηριστικά, άλλοτε πιο αστεία και άλλοτε πιο τρομακτικά.

Χαρακτηριστικά της κολοκύθας

Η κολοκύθα ανήκει στην οικογένεια των κολοκυνθοειδών, όπως το πεπόνι, το αγγούρι, καθώς και άλλα λαχανικά.  Γενικά οι κολοκύθες χαρακτηρίζονται από πορτοκαλί ή κίτρινο χρώμα εξωτερικά, ενώ οι καρποί τους ποικίλουν σημαντικά στο σχήμα, στο μέγεθος και στα χρώματα. Τα χρώματα των σπόρων επηρεάζονται από την ποσότητα των πολυφαινολών που περιέχουν, ενώ αποτελούν πολύ καλή πηγή πρωτεϊνών, ανόργανων συστατικών, βιταμινών και ω-3 λιπαρών οξέων. 

Οι θερμίδες της κολοκύθας είναι πολύ λίγες, καθώς τα 100 γραμμάρια παρέχουν 26 θερμίδες.  Είναι πλούσια πηγή βιταμινών Α, C, B1, B3, B5, B6,  φυλλικού οξέος, καθώς και ιχνοστοιχείων και μετάλλων όπως χαλκού, ασβεστίου, μαγνησίου, καλίου και φωσφόρου. Η κολοκύθα αποτελεί, επίσης, εξαιρετική πηγή πολυφαινολικών ενώσεων και φυτικών ινών.

Γενικά η κολοκύθα:

  • Με την αυξημένη περιεκτικότητά της σε πολυφαινόλες οι οποίες δρουν αντιοξειδωτικά, συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης διαφόρων τύπων καρκίνου και καρδιαγγειακών νοσημάτων.
  • Ενισχύει την άμυνα του οργανισμού, καθώς είναι πλούσια πηγή βιταμίνης C.
  • Βοηθά στην καλή λειτουργία του εντέρου, λόγω των πολλών φυτικών ινών της.
  • Ενισχύει την όραση και την υγεία του δέρματος λόγω της αυξημένης περιεκτικότητάς της σε βιταμίνη Α.
  • Βοηθά στην καλύτερη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς της σε κάλιο και αντιοξειδωτικά.
  • Βοηθά στη διατήρηση του βάρους καθώς δίνει λίγες θερμίδες και βοηθά στο αίσθημα του κορεσμού (φυτικές ίνες).


Χρησιμοποιήστε την κολοκύθα με πολλούς τρόπους

  • Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την κολοκύθα ως συνοδευτικό λαχανικό γευμάτων, σε σούπες ή ακόμα και σε πίτες.
  • Μπορείτε ακόμη να φάτε και τους σπόρους της, αφού πρώτα τους πλύνετε, τους βράσετε για λίγα λεπτά και τους ψήσετε στο φούρνο ή σε αντικολλητικό τηγάνι μέχρι να ροδίσουν. Οι σπόροι της κολοκύθας είναι πλούσιοι σε ω-3 λιπαρά οξέα.
  • Αν θέλετε να γιορτάσετε το Halloween, μπορείτε να φάτε το εσωτερικό της κολοκύθας και να χρησιμοποιήσετε το εξωτερικό της. Τα παιδιά σας θα διασκεδάσουν φτιάχνοντας φατσούλες στην κολοκύθα, ενώ θα έχουν πάρει όλα τα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά από το εσωτερικό της.