Άννα Σκουλαρίκη
A story to tell…

“Για κάτσε και αναλογίσου…!”, λέει η γνωστή φράση. Και εγώ αναλογιζόμουν, αναλογιζόμουν, γέμιζα το  κεφάλι μου με σκέψεις, με προβληματισμούς, με αμφιβολίες, με αναλογίες όλων των αναλογιών και άκρη δεν έβγαζα. Ώσπου μια φαεινή ιδέα τάραξε το είναι μου συθέμελα. “Για κάτσε και διαλογίσου…!”, είπα στον εαυτό μου. Και από εκείνη την ημέρα και κάθε μέρα, αφιερώνω 10 λεπτά στο διάλογο με εμένα. Απόφαση που με έκανε να κοιμάμαι πιο ανάλαφρα τα βράδια, που ξεκαθάρισε τις σκέψεις και τις προθέσεις μου και που επιτέλους καταλάγιασε τα ευερέθιστα νεύρα μου.

Ο διαλογισμός είναι μία διαδικασία τόσο απλή, που οι δυτικοί πολιτισμοί αδυνατούν να κατανοήσουν. Αυτό συμβαίνει γιατί είμαστε γαλουχημένοι να λύνουμε τα προβλήματα μας μόνο με μαθηματικές πράξεις και πολύπλοκες σκέψεις, να ζούμε βουτηγμένοι στην ηχορύπανση και εν τέλει να είμαστε φανατικοί αμφισβητίες εναλλακτικών τρόπων ζωής (έτσι έχουμε καταλήξει να ονομάζουμε  καθετί φυσικό). Αυτά τα εμπόδια ανάμεσα στο εμάς και στο κέντρο του εαυτού μας μοιάζουν πια ανυπέρβλητα.

Καθώς, όμως, τα παγκόσμια γεγονότα έχουν φτάσει τη ζωή μας στο αμήν, επηρεάζοντας κάθε μας κίνηση συνήθως αρνητικά, παρατηρούμε ότι οι δυτικοί λαοί όλο και περισσότερο πειραματίζονται πάνω στις γνώσεις της Ανατολής. Παίρνοντας για παράδειγμα την προηγμένη Αμερική, 1 στους 6 Αμερικάνους, τη σήμερον ημέρα, επιδίδονται στην εξάσκηση της yoga και του tai chi που είναι δραστηριότητες κατ’εξοχήν διαλογιστικές. Χάρη στις τεχνικές αυτές προσπαθούν να επαναπροσδιορίσουν τον εαυτό τους μέσω της συνειδητής αναπνοής, ο οποίος  χάνεται ολημερίς στην τεχνολογία και στον αγώνα της απόκτησης υλικών αγαθών.

Τι ακριβώς όμως είναι ο διαλογισμός; Έχει σχέση με το να καθόμαστε σαν τους φακίρηδες σε καρφιά ή να περπατάμε με άνεση πάνω σε κάρβουνα; Δεν ξέρω αν επιδιώκετε να φτάσετε σε αυτά τα extreme επίπεδα, αλλά αν μπορούσα να προσδώσω εγώ προσωπικά μία περιγραφή, αυτή θα είχε τη μορφή μιας βαθιάς προσευχής, μιας βόλτας στην εξοχή, μιας κατάστασης που θα μας έφερνε σε επαφή με το μέσα μας δίχως παρεμβολές.

Έτσι ξεκίνησε και η δική μου ιστορία με τον διαλογισμό. Χρόνια πριν, σε μία φάση που συνειδητοποιούσα το μεγάλο στρες που με κατέβαλε, αποδέχτηκα το πρόβλημα που αντιμετώπιζα και βάλθηκα να το λύσω. Διαπιστώνοντας ότι η καθημερινή άσκηση και η διασκέδαση με αποφόρτιζε μόνο μερικώς, αποφάσισα να γνωριστώ δοκιμαστικά με το  διαλογισμό . Την αρχή την έκανα με videaκια στο Youtube όπου η ήρεμη φωνή του αφηγητή με οδηγούσε σε μέρη ειδυλλιακά και ήσυχα. Συνέχισα μόνη μου. Ξαπλωτή, καθιστή ή σε στάση οκλαδόν παρατηρούσα την αναπνοή μου (ένα αλάνθαστο τρικ για να μην φεύγει ο νους από το παρόν). Με αυτά τα λίγα αλλά τόσα πολλά, κατάφερα να φτάσω τον εαυτό μου στην κατάσταση που επιθυμούσα.

Τιθασεύω πια το άγχος, το στρες, το θυμό και τις στενοχώριες μου πιο ομαλά

Βιβλία, άρθρα και έρευνες πάνω στο διαλογισμό συμφωνούν ομόφωνα για τα αναρίθμητα οφέλη του στον οργανισμό και στον εγκέφαλο του ανθρώπου. Μερικά από τα άμεσα ορατά οφέλη είναι η μείωση των παλμών της καρδιάς και των τιμών της κορτιζόλης  – της ορμόνης που ευθύνεται για το στρες. Επίσης βαθαίνει την αναπνοή και βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου, ενώ ακόμα επισημαίνεται ότι καταπολεμά την ήπια κατάθλιψη, βοηθά στη θεραπεία των αυτοάνοσων και σε αρκετές περιπτώσεις μειώνει το μυοσκελετικό πόνο. Αν είστε συνεπείς στο καθημερινό σας rendez-vous με το διαλογισμό, με το χρόνο θα διαπιστώσετε ότι το μυαλό σας θα έχει προπονηθεί να λειτουργεί με βάση την εξέλιξη των προσωπικών θετικών ιδιοτήτων σας και θα εναρμονίζεστε ευκολότερα με τη ροή των γεγονότων γύρω σας.

Μία απλή άσκηση διαλογισμού για να ακολουθείτε οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας είναι η μέθοδος 4-7-8. Εδώ χρησιμοποιούμε τη διαφραγματική αναπνοή (εισπνέουμε φτάνοντας τον αέρα στην κοιλιά και εκπνέουμε ξεφουσκώνοντας την). Αναπνοή για 4 δευτερόλεπτα, κρατάμε τον αέρα για 7 δευτερόλεπτα και εκπνέουμε για 8 δευτερόλεπτα. Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία 4 φορές και έπειτα συνεχίζουμε για 10 περίπου λεπτά το διαλογισμό, στο δικό μας συνηθισμένο ρυθμό αναπνοής. Αν αντιληφθείτε οτι το μυαλό σας ξεφεύγει από την παρατήρηση της αναπνοής και τρέχει σε σκέψεις, απλά επαναφέρετε την προσοχή σας στην αναπνοή. Μην ξεχνάτε  οτι η αποτελεσματικότητα του διαλογισμού έγκειται πρωτίστως στην ηρεμία και στην ησυχία, γι’αυτό φροντίστε να έχετε προετοιμαστεί κατάλληλα. Ρούχα άνετα, χαμηλός ή καθόλου φωτισμός, μέρος όπου δε θα έχετε παρεμβάσεις από εξωτερικούς παράγοντες και ίσως μία χαμηλή και απαλή μουσική.

Έχω την πεποίθηση πως αν όλοι οι άνθρωποι διαλογίζονταν ο πλανήτης Γη θα ήταν ένας καλύτερος τόπος για όλους μας. Σας προτρέπω να αποπειραθείτε με την εξάσκηση του διαλογισμού για 21 ημέρες (τόση λένε οι επιστήμονες ότι είναι η διάρκεια ώστε μια προσπάθεια να γίνει συνήθεια) και είμαι σίγουρη ότι τα αποτελέσματα θα σας καταπλήξουν.

“Who looks outside, dreams; who looks inside, awakes”




Κεντρική φωτογραφία:  Patrick Malleret on Unsplash