Ολυμπία Κωνσταντινούδη
Addicted to writing about what i love the most

Έχετε κάνει πολλές φορές, αυτές τις μέρες, τη συζήτηση με τον εαυτό σας για το ποιός είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος, ποιά είναι τα κατάλληλα λόγια που θα πρέπει οι γονείς να χρησιμοποιήσουμε για να εξηγήσουμε τον ιό και την πανδημία στα παιδιά μας. Να είστε σίγουρες ότι δεν είστε οι μόνες. Σε όλο τον πλανήτη, οι μαμάδες, οι γονείς, οι ειδικοί ψάχνουν να βρουν τις λέξεις και τα μέσα για να εξηγήσουν στις μικρές και αγνές ψυχές, που τίποτα ακόμη δεν έχουν καταλάβει από τις προκλήσεις της καθημερινότητας και το εύθραυστο της ύπαρξής μας, γιατί η ζωή μας άλλαξε από τη μια στιγμή στην άλλη.

Κάθε παιδί και κάθε οικογένεια είναι διαφορετική, και εγώ σε καμία περίπτωση δεν είμαι ειδικός για να δίνω συμβουλές. Θέλω, όμως, να μοιραστώ μαζί σας πώς εμείς μιλήσαμε στο παιδί μας για όλη αυτη την κατάσταση που μας έχει βίαια όλους τοποθετήσει στη θέση του παρατηρητή, για όλο αυτό το τσουνάμι που έχει τραβήξει χειρόφρενο στη ζωή μας.

  • Ρωτήσαμε τι έχει ακούσει και τι έχει καταλάβει για τον κορονοϊό

Τα παιδιά, ακόμη και αν δεν σχολιάζουν ή αντιδρούν, έχουν την τάση να απορροφούν όλα όσα ακούγονται και λέγονται γύρω τους. Το σχολείο (πριν κλείσει), οι απόψεις και πληροφορίες που αντάλλασσαν με συμμαθητές στο προαύλιο και δασκάλους στην τάξη, οι εκπομπές στην τηλεόραση (που πάντα είναι ανοιχτή στο σπίτι), οι συζητήσουν που ακούνε μεταξύ των ενηλίκων, είναι προσλαμβάνουσες πληροφορίες που μπορεί να τα μπερδέψουν, να τα φοβίσουν, να οδηγήσουν τις σκέψεις τους σε λανθασμένα συμπεράσματα, να πληγώσουν τα συναισθήματά τους. Ξεκινήσαμε, λοιπόν, ρωτώντας το παιδί μας τι γνωρίζει για τον ιό και τις επιπτώσεις του στον κόσμο, αλλά και πώς αντιλαμβάνεται όσα συμβαίνουν στην δική μας ζωή, ώστε να γνωρίζουμε πώς έχει πλάσει αυτή την κατάσταση στο μυαλό του, και αναλόγως να του μιλήσουμε.

  • Εξηγήσαμε την κατάσταση με ειλικρίνεια και απλές λέξεις

Όπως σε όλα τα θέματα, αναλόγως την ηλικία του παιδιού, εξηγούμε με ειλικρίνεια το τι ακριβώς συμβαίνει. Εμείς στο παιδί μας του μιλήσαμε με γεγονότα, απλές έννοιες και παραδείγματα για το τι συμβαίνει στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο, χωρίς να τον φοβίσουμε, χωρίς να νιώσει ανασφάλεια. Του εξηγήσαμε ότι όλα τα μέτρα που παίρνει η χώρα μας με το κλείσιμο των σχολείων, των εστιατορίων, των εργασιών, τις απομάκρυνσης από συγγενείς και φίλους, είναι για να μας προστατεύσουν, ώστε εμείς ως οικογένεια, τα αγαπημένά μας πρόσωπα, αλλά και όλοι οι άνθρωποι να μείνουν υγιείς και προστατευμένοι. Του εξηγήσαμε, όμως, και τη σημαντικότητα της ατομικής ευθύνης, ότι δηλαδή δεν έχει νόημα και αποτέλεσμα μόνο το κράτος να θέλει να μας προστατεύσει, πρέπει και εμείς οι ίδιοι να δίνουμε αξία στη ζωή μας και να λαμβάνουμε τα μέτρα μας για να μείνουμε υγιής.

Στο internet υπάρχουν και πολύ ωραία videos που εξηγούν στα παιδιά τι ακριβώς είναι ο κορονοϊός και πως φροντίζουμε τον εαυτό μας. Εγώ ξεχωρίζω το παρακάτω και σας προτρέπω να το δείτε μαζί με τα παιδιά σας:

  • Ρωτάμε ποιά είναι τα συναισθήματά του για όλη αυτή την κατάσταση

Στα super market πήγαμε όλοι και το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν θα διαμαρτυρηθεί το στομάχι μας από την πείνα. Τι γίνεται, όμως, με τη συναισθηματική πείνα, ιδιαίτερα σε αυτές τις καταστάσεις και κυρίως στα μικρά παιδιά, που νιώθουν τον κόσμο τους -όπως τον ήξεραν- να καταρρέει, που ακούνε και αισθάνονται μία απειλή που δεν μπορούν να προσδιορίσουν, που παρότι δεν μπορούν να το εκφράσουν “πεινάνε” για συναισθηματική παρηγοριά μπροστά σε αυτό το τόσο τραγικό και άγνωστο που εξελίσσεται μπροστά τα παιδικά τους μάτια; Στο δικό μας σπίτι, ένα πράγμα είναι κανόνας: Ότι αισθανόμαστε το λέμε και το δείχνουμε. Δεν τα καταχωνιάζουμε για να μην χαλάσει τη ρουτίνα μας, δεν πιστεύουμε ότι αν δεν το συζητήσεις θα ξεχαστεί και θα περάσει. Έτσι και τώρα, ρωτάμε συνεχώς το παιδί μας πώς αισθάνεται για όλα αυτά που βιώνουμε. Φόβο; Άγχος; Ανασφάλεια; Και με τη συζήτηση τα ξορκίζουμε, τα εξηγούμε, τα απλοποιούμε, τα βάζουμε στις πραγματικές τους διαστάσεις, τα διακωμωδούμε.

  • Εμπνέουμε ασφάλεια με τα λόγια και τις πράξεις μας

Σε κάθε ευκαιρία και με κάθε τρόπο δείχνουμε στο παιδί μας ότι είμαστε εδώ για αυτό. Τα λόγια του και οι δραστηριότητές του έχουν για εμάς προτεραιότητα, ειδικά αυτή την εποχή. Του έχουμε εξηγήσει, και το ξέρει, το νιώθει, ότι για εμάς η ασφάλεια και η ευτυχία του είναι η απόλυτη προτεραιότητα, και ότι μπορεί να μας έχει εμπιστοσύνη ότι όλα μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε και να τον προστατεύσουμε.

  • Δημιουργούμε ένα ευχάριστο κλίμα στο σπίτι μας

Το ότι ζούμε ιδιαίτερες συνθήκες είναι γεγονός. Αλλά προσπαθούμε μαζί με το παιδί μας, κάθε μία μέρα, να μην πηγαίνει χαμένη. Να κάνουμε πράγματα που μας διασκεδάζουν, να παίζουμε, να συζητάμε, να γελάμε. Ενίοτε να μαλώνουμε, να διαφωνούμε, και σε λίγο πάλι να χωνόμαστε ο ένας στην αγκαλιά του άλλου. Θέλουμε να βιώσει και να μάθει το παιδί μας ότι, και στην πιο δύσκολη κατάσταση, πρέπει να βρίσκουμε τρόπους να συνεχίζουμε τη ζωή μας με αισιοδοξία και χαμόγελο, με πίστη ότι τα καλύτερα είναι μπροστά μας.

Αυτή η προσέγγιση για εμάς δούλεψε. Το παιδί μας είναι ήρεμο, κατανοεί ότι είναι μία πρωτόγνωρη και δύσκολη κατάσταση, ρωτά να μάθει πως εξελίσσεται, αλλά παράλληλα νιώθει ασφάλεια και σιγουριά ότι είμαστε εμείς εδώ για να το προστατέψουμε, και πάνω από όλα μας εμπιστεύεται γιατί ξέρει ότι του μιλάμε με αλήθειες.

Εσείς, και μόνο εσείς, ξέρετε ποιοί είναι οι κώδικες επικοινωνίας στην οικογένειά σας, ποιός είναι ο ιδανικός τρόπος να μιλήσετε στο παιδί σας. Όποιος και αν είναι αυτός, μην το αναβάλλετε, μιλήστε του! Αυτό, από μόνο του, είναι το πιο σημαντικό!

Πολύ χρήσιμες συμβουλές για το πώς μιλάμε στα παιδιά για τον κορονοϊό μπορείτε να βρείτε και στο site του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας: