Άννα Σκουλαρίκη
A story to tell…

Βάσια Παπαδοπούλου

Τα σχολεία άνοιξαν, οι μαθητές εφοδιάστηκαν με τα απαραίτητα σχολικά είδη και οι γονείς παρουσιάζονται ετοιμοπόλεμοι για τη νέα σχολική χρονιά. Όλοι, κινούμενοι σε μία νέα (σχετικά απροσδιόριστη) κανονικότητα που παρουσιάζει αρκετά ερωτηματικά για το μέλλον των παιδιών μας.  Τα Εκπαιδευτήρια “Ο Πλάτων”, με πάνω από 50 έτη συνεχούς πορείας δίπλα στο μαθητή και στο γονιό, άνοιξαν τις πόρτες τους για να υποδεχτούν το aspoonofSUGAR και είχαμε την τιμή να συζητήσουμε και να αναστοχαστούμε πάνω στο καινούριο εκπαιδευτικό μοτίβο που έφερε ο κοροναϊός, με τη Διευθύντρια Σπουδών τους, Βάσια Παπαδοπούλου. Ας δούμε λοιπόν, τι λένε οι ειδικοί! 

Ο τομέας της εκπαίδευσης είναι από αυτούς που δοκιμάστηκαν και δοκιμάζονται ακόμη από τη νέα πραγματικότητα που επιβλήθηκε λόγω COVID. Τι έχει διαφοροποιηθεί στα εκπαιδευτικά προγράμματα μετά την εμπειρία των lockdowns και την πιθανότητα ενός νέου lockdown;

Πράγματι με το lockdown o τομέας της εκπαίδευσης, ένας από τους πιο παραδοσιακούς τομείς εργασίας και επικοινωνίας, εντάχθηκε στην τεχνολογική επανάσταση αρκετά βίαια. Η συνειδητοποίηση ότι δεν υπήρχε τρόπος να συνεχιστεί το σχολείο δια ζώσης, ενεργοποίησε όλους ανεξαιρέτως τους εκπαιδευτικούς να βρουν νέους τρόπους να συνεχίσουν την εκπαιδευτική διαδικασία εξ’ αποστάσεως. Άλλοι με mail, άλλοι με πλατφόρμες, κάποιοι με ανοιχτές, κάποιοι με κλειστές κάμερες προσπάθησαν να διατηρήσουν την επικοινωνία με τους μαθητές τους σε αυτή την παρατεταμένη απομάκρυνση από τον σχολικό χώρο.

Άλλη δοκιμασία ήταν ότι μπήκαμε στα σπίτια των παιδιών αντί να έρθουν αυτά στο σχολείο. Γνωρίσαμε τον προσωπικό χώρο των μαθητών μας και φέραμε στο σπίτι και σε όλη την οικογένεια τα μαθήματά μας. Το ενδιαφέρον ήταν πως ξεπεράσαμε για χάρη των μαθητών μας τον προαιώνιο φόβο της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού και ως αποτέλεσμα οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί ανταμείφθηκαν με την εμπιστοσύνη, τον θαυμασμό και την εκτίμηση των γονέων για την υπέρμετρη προσπάθειά τους. Άρα ναι, δοκιμαστήκαμε πολύ σαν κλάδος και βγήκαμε από αυτή την καραντίνα με ακόμα περισσότερες γνώσεις και εκπαιδευτικά εργαλεία.

Σαν σχολείο εμείς στον Πλάτωνα κρατάμε για μελλοντική χρήση, είτε με είτε χωρίς την πιθανότητα ενός νέου lock down, πάρα πολλά εργαλεία. Πρώτα από όλα, μια πολύ εξελιγμένη εκπαιδευτική πλατφόρμα που οργανώνει τους μαθητές μας και τα μαθήματά τους σε πολύ υψηλό επίπεδο. Δεύτερον και πολύ σημαντικό, μια τεράστια γκάμα βιντεομαθημάτων για όλα τα μαθήματα Γλώσσας και Μαθηματικών όλου του Δημοτικού και τον σχεδιασμό για την επέκτασή τους και στο Γυμνάσιο Λύκειο. Αυτό είδαμε ως το πιο σημαντικό εργαλείο είτε για τους απόντες από την τάξη είτε για τους παρόντες που ήθελαν να κάνουν μια εμπέδωση της θεωρίας, είτε για τον γονιό που ήθελε να δει πως εξηγούμε οι δάσκαλοι ένα φαινόμενο, ώστε να το επαναλάβει με τον ίδιο τρόπο στο παιδί του. Οπότε όλα αυτά που αναγκαστικά μάθαμε μέσα στα δυο αυτά τελευταία χρόνια έγιναν κτήμα και εργαλείο μας και για την συνέχεια.

Είναι οφθαλμοφανές ότι μπήκαμε ταχύτατα στην digital εποχή. Τι προκλήσεις αντιμετωπίζουν  οι εκπαιδευτικοί;

Οι προκλήσεις είναι πολλές και πιο έντονες για τους μεγαλύτερους σε ηλικία εκπαιδευτικούς που έπρεπε να μπουν στην ηλεκτρονική εποχή χωρίς την απαραίτητη εμπειρία και εκπαίδευση. Οι νεότεροι είχαν ασφαλώς ένα μεγαλύτερο προβάδισμα σε αυτό. Από την άλλη όλοι οι εκπαιδευτικοί έπρεπε να προσαρμόσουν τα μαθήματά τους σε αυτή την διαδικασία για να κάνει νόημα το μάθημά τους στους μαθητές.

Εντυπωσιακή ήταν η διαφορά της πρώτης χρονιάς τηλεκπαίδευσης από την δεύτερη, καθώς η πρώτη χρονιά ήταν απλά μια προσπάθεια να βρεθούν τα τεχνικά μέσα για την τηλεκπαίδευση, ενώ η δεύτερη στόχευε στο να πλησιάσουμε τους μαθητές προσαρμόζοντας τα μαθήματά μας παιδαγωγικά. Κάναμε μικρές ομάδες μαθητών για να συμμετέχουν όλοι και να νιώθουν ότι αναγνωρίζονται, μειώσαμε τις ώρες του προγράμματος για να μην κουράζονται τα παιδιά μπροστά στις οθόνες, ετοιμάσαμε τα βιντεομαθήματα και οργανώσαμε ακόμα καλύτερα την πλατφόρμα μας.

Τα νέα μεταπτυχιακά προγράμματα και σεμινάρια που βγήκαν αυτές τις χρονιές εστίασαν πολύ στο να δώσουν νέα εφόδια στους εκπαιδευτικούς για την νέα αυτή εποχή που πλέον δεν είναι για εμάς η εποχή της τηλεκπαίδευσης, αλλά η νέα εποχή της εκπαίδευσης.

Μα και οι γονείς καλούνται να ακολουθήσουν μια άλλη καθημερινότητα με τα παιδιά τους. Εσείς, ως μανούλα τριων παιδιών διαφορετικων ηλικιών, πως καταφέρνετε να ανταπεξέλθετε στα νέα δεδομένα;

Οι γονείς δυσκολεύτηκαν πάρα πολύ στην καραντίνα, καθώς έπρεπε να συντονίσουν ταυτόχρονα όλους τους ρόλους τους που υπό κανονικές συνθήκες είχαν χωρίσει μέσα στην ημέρα τους. Την εποχή εκείνη και στο δικό μας σπίτι επικρατούσε ένας χαμός, καθώς όλοι είχαμε μεταφέρει την καθημερινότητά μας και τις υποχρεώσεις μας στον χώρο του σπιτιού. Πολλές φορές το ένα έμπλεκε με το άλλο και γινόμασταν πρωταγωνιστές κωμικοτραγικών καταστάσεων. Όπως το να διακόπτονται συναντήσεις συνεργασίας για ανάγκες τουαλέτας ή φαγητού των μικρών παιδιών!

Υπάρχουν πρακτικές συμβουλές που μπορεί να ακολουθήσει ο κηδεμόνας ή/και ο μαθητής, ώστε να κυλάνε πιο αποτελεσματικά οι ώρες της τηλεκπαίδευσής;

Αν και λίγες είναι οι συμβουλές που μπορεί να δώσει κανείς σε γονείς και μαθητές, γιατί σε κάθε σπίτι μπορεί να υπάρχουν ιδιαίτερες συνθήκες και δυσκολίες, είναι εξαιρετικά σημαντικό να έχουν τα παιδιά έναν ιδιαίτερο και ήσυχο χώρο για την τηλεκπαίδευση, να έχουν πρόσβαση σε υπολογιστή και όχι σε κινητό για το μάθημα, και να έχουν ανοικτές τις κάμερες για να συμμετέχουν στο μάθημα.

Επίσης, είναι αναμενόμενο , εξαιτίας του διαφορετικού τρόπου εκπαίδευσης, οι γονείς να χρειάστηκε να βοηθήσουν περισσότερο τα παιδιά στην τηλεκπαίδευση, ιδιαίτερα αυτά των μικρότερων τάξεων. Καλό είναι να έχουν στο μυαλό τους ότι παρόλο που η συνθήκη τους καλεί να είναι πιο κοντά στα παιδιά, θα πρέπει ταυτόχρονα να επιτρέπουν την όσο το δυνατόν σταδιακά μεγαλύτερη αυτονομία των παιδιών.

Πως βλέπετε να αντιδρούν οι μαθητές σε όλες αυτές τις εξαιρετικές συνθήκες που όλοι βιώνουμε;

Οι μαθητές δυσκολεύτηκαν ιδιαίτερα στην συνθήκη της τηλεκπαίδευσης, τόσο στο να μπουν όσο και στο να βγουν και να επιστρέψουν σχολείο. Άλλαξε η κοινωνικοποίησή τους από φυσική σε διαδικτυακή και πολλά παιδιά δεν ήθελαν ή δεν μπόρεσαν να ακολούθησαν σε αυτόν τον τρόπο επικοινωνίας και μάθησης, ενώ άλλοι πάλι απορροφήθηκαν σε αυτόν τον τρόπο επικοινωνίας και φάνηκε να τον προτιμούν. Με την επιστροφή στο σχολείο χρειάστηκε κάθε φορά να δίνουμε έμφαση στο παιχνίδι και στην κοινωνικοποίηση για να επανεντάσσουμε κάθε φορά τα παιδιά στο σχολείο.

Πιστεύετε πως έχει επηρεαστεί η κοινωνικοποίηση των παιδιών μας; Διακρίνετε να έχουν βρει νέους τρόπους συμπεριφοράς και συναναστροφής;

Φυσικά. Πολλά παιδιά ένιωθαν να χάνουν τους φίλους τους αν δεν κατάφερναν να προσαρμοστούν στον νέο τρόπο επικοινωνίας, ή αν αυτός δεν τους έκανε νόημα. Οι φιλίες διαφοροποιήθηκαν ανάλογα με το αν μπορούσαν να διατηρήσουν ουσιαστική επικοινωνία εξ αποστάσεως. Τα αγόρια αντικατέστησαν το ομαδικό παιχνίδι με ομαδικό διαδικτυακό παιχνίδι και γενικώς τα παιδιά αξιοποίησαν τις τηλεδιασκέψεις για να συναντιούνται και να μιλάνε ή να παίζουν.

Τι καινοτόμο/ξεχωριστό/διαφορετικό προσφέρουν τα Εκπαιδευτήρια “Ο Πλάτων” στο μαθητή του αύριο;

Για εμάς η καινοτομία στη συγκεκριμένη περίσταση, που διατηρήθηκε και μετά την τηλεκπαίδευση, ήταν η εκτεταμένη χρήση της εκπαιδευτικής πλατφόρμας, τα βιντεομαθήματα που προανέφερα, αλλά κυριότερο από όλα ήταν η συνειδητοποίηση ότι το Σχολείο πρέπει να συμβάλει ακόμα περισσότερο στην κοινωνικοποίηση των μαθητών του.

Στο πλαίσιο αυτό αφιερώνουμε πλέον περισσότερο χρόνο στο δέσιμο της ομάδας, στο ομαδικό παιχνίδι, στον χρόνο έξω από την τάξη με τον δάσκαλό μας.

Τέλος, πολύ σημαντική αναδείχθηκε και η ανάγκη της επαφής με την φύση, καθώς ήταν η μόνη διέξοδός μας κατά την περίοδο της καραντίνας και το μόνο ασφαλές  καταφύγιο για τις σχολικές μας εκδρομές. Το πιο σπουδαίο πράγμα που μάθαμε μέσα σε αυτή τη δυσκολία και θα αξιοποιήσουμε και στο μέλλον ήταν να συνειδητοποιήσουμε τι είναι σημαντικό για τα παιδιά και για εμάς και αυτό να εξελίξουμε. Νιώσαμε, τέλος, μεγάλη εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας, καθώς είδαμε εμπράκτως ότι οι άνθρωποι βρίσκουμε πάντα λύσεις σε όποιες δύσκολες καταστάσεις και να βρεθούμε!