Η παιδική ηλικία αποτελεί την πιο ευαίσθητη περίοδο της ζωής του ανθρώπου. Κατά τη διάρκεια αυτής της ευαίσθητης περιόδου ο άνθρωπος μπορεί να αποκτήσει βιώματα, εμπειρίες και μαθημένες συμπεριφορές που θα τον συνοδεύουν καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του. Είναι σημαντικό, λοιπόν,  να δοθεί η δέουσα σημασία στη ψυχική υγεία των παιδιών. Τα παρακάτω παιχνίδια/πρακτικές μπορούν να εφαρμοστούν σε όλες τις ηλικίες και βοηθούν στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης, την αναγνώριση και την εκτόνωση των συναισθημάτων και την επίγνωση του εαυτού. Ταυτόχρονα, κατά την πραγματοποίηση των παρακάτω προσφέρεται μια καλή ευκαιρία για την ενίσχυση του συναισθηματικού δεσμού μεταξύ των γονέων και του παιδιού.

Το βαζάκι της ευγνωμοσύνης

Η δραστηριότητα αυτή αναφέρεται στην καταγραφή τριών πραγμάτων για τα οποία το παιδί νιώθει ευγνωμοσύνη. Συγκεκριμένα, το παιδί καλείται να γράψει σε χαρτάκια 3 πράγματα για τα οποία νιώθει ευγνώμων και να τα τοποθετήσει σε ένα βαζάκι ή κουτί. Επίσης, οι γονείς μπορούν να παροτρύνουν το παιδί να βγάζει φωτογραφίες, πράγματα για τα οποία νιώθει ευγνωμοσύνη και να τοποθετεί τις φωτογραφίες στο βαζάκι. Οποιαδήποτε στιγμή βιώσει αρνητικά συναισθήματα μπορεί να ανοίξει το βάζο για να διαβάσει τα χαρτάκια. Αν το παιδί χρειαστεί βοήθεια για να σκεφτεί πράγματα για τα οποία είναι ευγνώμων οι γονείς μπορούν να το καθοδηγήσουν.

Το μπλοκ των συναισθημάτων

Μέσα σ’αυτό θα γίνεται η καταγραφή των συναισθημάτων των παιδιών. Αν το παιδί δυσκολεύεται να κατονομάσει τα συναισθήματα του μπορεί να τα ζωγραφίσει. Το να φτιάχνει ζωγραφιές που να εκφράζουν αυτό που νιώθει είναι εξίσου βοηθητικό για την αναγνώριση και την εκτόνωση των συναισθημάτων.

Ο πίνακας των επιτευγμάτων

Στον πίνακα αυτόν θα καταγράφονται τα επιτεύγματα και τα καλά πράγματα/πράξεις που έχει κάνει και θα κάνει το παιδί. Για κάθε επίτευγμα/καλή πράξη θα κερδίζει πόντους. Αν το επιθυμούν οι γονείς όταν οι πόντοι φτάνουν κάθε φορά ένα συγκεκριμένο όριο μπορούν να παίρνουν ένα δώρο στο παιδί, έτσι ώστε να έχει μεγαλύτερο κίνητρο για τη συνέχεια του παιχνιδιού.

Το ημερολόγιο των δραστηριοτήτων

Μια άλλη πρακτική, ευεργετική για τη ψυχική υγεία του παιδιού, είναι ο προγραμματισμός εβδομαδιαίων δραστηριοτήτων. Προγραμματίστε μια ευχάριστη δραστηριότητα για το παιδί την εβδομάδα (σινεμά, ζωολογικός κήπος, λούνα παρκ, κ.α.). Καλό θα ήταν να προγραμματιστεί μια μέρα που υπάρχει ελεύθερος χρόνος από την πλευρά των γονιών, έτσι ώστε να μη χρει





Η Μαρίνα Παπαδημητρίου είναι απόφοιτη του τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών και έχει εκπαιδευτεί στη Συμβουλευτική και Θεραπεία Ζεύγους και Οικογένειας. Έχει ολοκληρώσει κύκλους εκπαιδευτικών σεμιναρίων Ψυχοπαθολογίας και Ψυχαναλυτικών σεμιναρίων και παρακολουθεί ενεργά επιμορφωτικά σεμινάρια και συνέδρια με κυρίως κλινικό και συμβουλευτικό περιεχόμενο ώστε να βρίσκεται πάντα στο πλαίσιο της δια βίου μάθησης και εκπαίδευσης.
Μπορείτε να τη βρείτε στο προφιλ της στο instagram: _instanthappiness
Στοιχεία επικοινωνίας email: marinapapadimi@gmail.com instagram: marinaapapa_





Κεντρική φωτογραφία: La-Rel Easter on Unsplash