Οι καθημερινές πράξεις μπορεί να μοιάζουν ασήμαντες αλλά παίζουν σημαντικό ρόλο για την ενδυνάμωση της συντροφικής σχέσης.  Οι μικρές καθημερινές συνήθειες είναι ζωτικής σημασίας  για την πορεία του ζευγαριού. Έρευνες έχουν δείξει πως απλά βήματα μπορούν να αυξήσουν την ικανοποίηση στη σχέση, να «σπάσουν» τη ρουτίνα και να διατηρήσουν τη ζωντάνια και τον ενθουσιασμό.  Παρακάτω θα αναφερθούμε σε τεχνικές οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν σε καθημερινή βάση και έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην εξέλιξη και την ενδυνάμωση της σχέσης.

Τεχνική των “πέντε μαγικών ωρών” 

Ο Gottman (1994) εισήγαγε την τεχνική των “πέντε μαγικών ωρών” ανά βδομάδα. Σύμφωνα με την τεχνική αυτή αρκούν πέντε ώρες την εβδομάδα αφιερωμένες αποκλειστικά στο ζευγάρι, για να αυξηθεί η ικανοποίηση στη σχέση. Αν οι πέντε ώρες αυτές δεν μπορούν να διατεθούν τότε αρκεί μισή ώρα την ημέρα τουλάχιστον. Είναι σημαντικό κατά τη διάρκεια της μισής ώρας να μην αναφερθούν θέματα που μπορεί να προκαλέσουν άγχος στο ζευγάρι όπως οικονομικά, προβλήματα της σχέσης, κ.λ.π. Αντίθετα, τα θέματα που θα συζητηθούν θα πρέπει να αποφορτίζουν το ζευγάρι από την ένταση της ημέρας και να προκαλούν συναισθήματα ανακούφισης (π.χ. απολογισμός της ημέρας). H προκαθορισμένη αυτή ώρα πρέπει να είναι αφιερωμένη αποκλειστικά στο ζευγάρι, δεν είναι η κατάλληλη ώρα για να έχουν στραμμένη την προσοχή τους σε οθόνες ή να συζητούν θέματα που αφορούν άλλα άτομα.

Τελετουργίες ένωσης

Ένας άλλος αποτελεσματικός τρόπος για τη διατήρηση της ζωντάνιας μέσα στη σχέση είναι η πραγματοποίηση κάποιων «τελετουργιών» κατά τη διάρκεια της ημέρας. Για παράδειγμα σημαντική διαφορά μπορεί να προκαλέσει η ανταλλαγή ενός φιλιού ή αγκαλιάς έξι δευτερολέπτων τουλάχιστον σε καθημερινή βάση. Έχει αποδειχθεί ότι η σωματική εγγύτητα αυξάνει την ωκυτοκίνη, δηλαδή την ορμόνη που παράγεται όταν είμαστε σωματικά στοργικοί και ενισχύει τα συναισθήματα εμπιστοσύνης, σύνδεσης και οικειότητας. Παραδείγματα καθημερινών τελετουργιών που μπορούν να πραγματοποιήσουν οι σύντροφοι είναι το να πάνε βόλτα περπατώντας, να τρώνε μαζί ένα γεύμα, να έχουν ένα κοινό χόμπι, να ασκηθούν μαζί, να πάνε μαζί για ψώνια, κ.α. Επιπλέον, το ζευγάρι μπορεί να προγραμματίσει ετήσιες ή και μηνιαίες τελετουργίες, όπως ένα ταξίδι αναψυχής.  

Αναλογία πέντε προς ένα 

Σύμφωνα με τον Gottman (1994) για κάθε δυσάρεστη εμπειρία που βιώνει το ζευγάρι (τσακωμός κ.α.) αναλογούν πέντε ευχάριστες εμπειρίες. Με αυτόν τον τρόπο ενισχύονται τα ευχάριστα συναισθήματα, μειώνεται η εμπειρία που τους προκάλεσε δυσφορικά συναισθήματα και η σχέση παραμένει λειτουργική και ισχυρή. Κάποια παραδείγματα ευχάριστων βιωμάτων που μπορούν να πραγματοποιηθούν σε καθημερινή βάση είναι η ενεργητική ακρόαση των αναγκών του/της συντρόφου, η τρυφερότητα, η φροντίδα και το ενδιαφέρον για τον άλλον.  Παράλληλα, είναι σημαντικό για το ζευγάρι να περνάει χρόνο μαζί διασκεδάζοντας, κάνοντας δραστηριότητες και χόμπι που τους ψυχαγωγούν έτσι ώστε να αντισταθμίζονται οι καθημερινές δυσκολίες που δοκιμάζουν το ζευγάρι. Βέβαια χρειάζεται, επίσης, ο κάθε σύντροφος να περνάει χρόνο ξεχωριστά από τον άλλον και σε δραστηριότητες εκτός της σχέσης για την ανανέωση τους.

Αναγνώριση της θετικής συμπεριφοράς του άλλου

Έχει αποδειχθεί πως ο ανθρώπινος νους τείνει να υποτιμάει ό,τι του παρέχεται χωρίς κόστος. Για να μην θεωρηθούν αυτονόητες, λοιπόν, οι θετικές συμπεριφορές των συντρόφων το ζευγάρι καλείται να σημειώνει νοητικά ή και γραπτά οτιδήποτε τους προκαλέσει ευχάριστα συναισθήματα από τη συμπεριφορά του άλλου. Με αυτόν τον τρόπο ο εκάστοτε σύντροφος θα νιώσει ότι εκτιμάται η προσπάθεια του και οι θετικές συμπεριφορές θα ενισχυθούν.



Βιβλιογραφία
Silver, Ν.; Gottman, J. (1994). Why Marriages Succeed or Fail: What You Can Learn from the Breakthrough Research to Make Your Marriage Last. Simon & Schuster


Ονομάζομαι Μαρίνα Παπαδημητρίου, έχω σπουδάσει ψυχολογία στο Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών και έχω εκπαιδευτεί στη Συμβουλευτική και Θεραπεία Ζεύγους και Οικογένειας.
Έχω ολοκληρώσει κύκλους εκπαιδευτικών σεμιναρίων Ψυχοπαθολογίας και Ψυχαναλυτικών σεμιναρίων και παρακολουθώ ενεργά επιμορφωτικά σεμινάρια και συνέδρια με κυρίως κλινικό και συμβουλευτικό περιεχόμενο ώστε να βρίσκομαι πάντα στο πλαίσιο της δια βίου μάθησης και εκπαίδευσης.
Στοιχεία επικοινωνίας email: marinapapadimi@gmail.com
instagram: marinaapapa_




Κεντρική φωτογραφία: Gift Habeshaw on Unsplash